Nerve i klem i ben

Nerver kan komme i klem i korsrygg, sete, hoften og flere steder i benet. En nerve i klem kalles på fagspråket mononevropati. Mononevropati beskriver en tilstand der kun en enkel nerve eller nervegruppe er skadet.

En nerve i klem kalles på fagspråket mononevropati.

Denne tilstanden har en negativ effekt på kroppsdelen forbundet med denne nerven eller nervegruppen, og forårsaker plager som blant annet dovenhet og/eller stikninger, smerter og muskelsvakhet i ben og/eller fot.

En nerve kan bli irritert eller komme i klem ved f.eks overbelastning av muskler og ledd, etter skader, dårlig ergonomi eller overvekt. Når symptomer utvikles langsomt, kalles det kronisk nevropati. Når symptomer oppstår brått, kalles det akutt nevropati.

En typisk mononevropati i benet er meralgia paresthetica, tarsal tunell syndrom eller Baxters nevropati.

En prolaps kan også bidra til avklemming, strekk og irritasjon i en eller flere nerverøtter. Et viktig symptom er smerte som stråler helt ned i legg og fot, også kalt isjias. Prolaps er en tilstand der en del av den seigtflytende massen i midten av mellomvirvelskivene i ryggen presses ut gjennom sprekker. Utpresset skiveinnhold kalles en skiveprolaps. For mer informasjon om prolaps, klikk her.

Det er viktig å identifisere problemet for å finne ut hvor nerven er kommet i klem og hva som forårsaker dette. Ofte er det muskler, ledd eller ryggskiven som er årsaken. Da vil behandlingen bestå i å optimalisere funksjonen i aktuelle muskler og ledd, samt veiledning i øvelser for aktuelle område. Det er viktig å komme raskt i gang med undersøkelse og behandling da en nerve ikke bør ligge i klem over lengre tid. Grunnen til det er at en nevre som har ligget lenge i klem vil bruke lang tid på å heles.

Dersom det er behov for videre undersøkelse kan terapeutene på Fokusklinikken henvise til nevrografi. Dette er en undersøkelse som måler nerveledningsevnen og vil kunne bekrefte diagnosen. Dersom symptomene ikke avtar etter behandling, kan en kiropraktor på Fokusklinikken henvise deg videre til kirurgisk vurdering.

Klikk her for å lese mer om vår store tilfredsundersøkelse.

Ved Fokusklinikken ønsker vi å ha et helhetlig fokus på deg som menneske og lage en behandlingsplan for hver individuelle pasient. Hos oss får du et tverrfaglig helsetilbud med trygghetsgaranti. Vår trygghetsgaranti innebærer at uansett hvilken terapeut eller behandlingsform du velger ved første konsultasjon, vil du bli henvist videre til den riktige terapeuten/behandlingen ved klinikken.

Har du spørsmål om nerve i klem i ben? Fyll ut skjema, så svarer vi deg raskt. Du kan også ringe oss på +47 22658888