Medialt tibialt stressyndrom (beinhinnebetennelse)

Her undersøkes løpeteknikken for å se om det har en sammenheng med de plagene pasienten opplever.

Medialt tibialt stressyndrom (MTSS) er også tidligere kjent som beinhinnebetennelse. Dette er en lokal overbelastningsskade på fremsiden/innsiden av leggen.

MTSS gir smerter hovedsakelig på innsiden av skinnebeinet i forbindelse med trening, og er gjerne på sitt verste like etter treningen. For enkelte kan smertene vare over flere dager, særlig etter harde treningsøkter. For mange er tilstanden et tilbakevendende problem over mange år.

Tidligere trodde man at det var snakk om en betennelsestilstand i beinhinnen og/eller senefestene til leggmuskulaturen i dette området. Til tross for at forskere for lengst har gått vekk fra å forklare tilstanden som en overbelastning av beinhinne eller muskulatur/seneutspring i leggen, er dette dessverre fortsatt en utbredt forklaringsmodell. Nyeste forskning viser heller at det er skinnebeinet som utsettes for betydelig krefter når vi går, løper og hopper. Ved større endringer, eller vedvarende høy treningsbelastning vil dette kunne medføre en stressreaksjon i skinnebeinet.

Når treningsbelastningen blir høy nok og restitusjonen er utilstrekkelig, vil det være mer beinmasse som brytes ned enn det som bygger den opp. Til slutt fører dette til en stressreaksjon i selve leggbenet.

Det stilles tre kriterier for å kunne stille diagnosen MTSS:

·     Smerten er treningsindusert.

·     Smerten oppleves på innsiden av skinnebeinet.

·     Det er vondt å trykke mot et minst 5 cm stort område på innsiden/baksiden av de nederste 2/3 av skinnebeinet.

Hvis området som er vondt å trykke på er mindre enn 5 cm, eller dersom det er ett punkt som er markant mer smertefullt enn nærliggende områder, så skal man mistenke stressbrudd i skinnebeinet. Dette krever en helt annen behandlingstilnærming med hvile og avlastning, og man skal ikke fortsette å trene før man har fått undersøkt tilstanden hos f.eks Fokusklinikken. Vi kan henvise til MR eller røntgen skanning for å stille denne diagnosen og utelukke andre skader.

Hvis det ikke er snakk om et stressbrudd i benet, skal medialt tibialt stressyndrom trenes mer aktivt med en gang. Dette for at leggbenet kan bli sterkere og tåle mer belasting. Det foregår etter en protokoll med belastningsregulering og rolig fysisk aktivitet som bygges opp gradvis. Dette kan vi hjelpe deg med på Fokusklinikken.

På Fokusklinikken vil pasienten få en grundig undersøkelse for at korrekt diagnose kan stilles og rett behandling kan igangsettes, eventuelt at man blir henvist videre for bildeundersøkelse eller til legespesialist. Vanligvis holder det med avlastning med systematisk økning av belastningen etter hvert. Vi vil også gi råd om alternativ trening. Ved Fokusklinikken kan vi se på sko og såler som gir god tilpasset støtte, og som kan avlaste belastningen på leggen.

Trygghetsgaranti:

Ved Fokusklinikken ønsker vi å ha et helhetlig fokus på deg som menneske og lage en behandlingsplan for hver individuell pasient. Hos oss får du et tverrfaglig helsetilbud med trygghetsgaranti. Vår trygghetsgaranti innebærer at uansett hvilken terapeut eller behandlingsform du velger ved første konsultasjon, vil du bli henvist videre til den riktige behandlingen ved klinikken.

Har du spørsmål om benhinnebetennelse? Fyll ut skjema, så svarer vi deg raskt. Du kan også ringe oss på +47 22658888

Flere diagnoser