Slimposebetennelse - bursitt i ben

Slimposebetennelse, en bursitt, er en betennelse i en av kroppens slimposer/bursa.

Slimposebetennelse er en betennelse i en av kroppens slimposer/bursa.

En slimpose eller bursa er en struktur som man finner overalt i kroppen. Bursaen har den egenskapen at den fungerer som en friksjonspute der hvor knokler og muskler glir over hverandre, eller mellom huden og knoklene. En bursitt er en bursa som er betent grunnet unormal friksjon eller trykk. Hvis dette oppstår kan bursaen produsere mer væske slik at den øker i størrelse. Da kan den gjøre vondt både i hvile, ved belastning og/eller trykk.

De vanligste symptomene er smerter og nedsatt bevegelighet i leddet. Man ser ofte hevelse og rødlig hud i området og mange forteller om varmefølelse på stedet.

Tiltak

En bursitt kan lege seg selv. På en konsultasjon ved Fokusklinikken vil vi finn ut hva som er årsaken til irritasjonen av slimposen. Ved å fjerne årsaken vil irritasjonen roe seg ned og slimposen vil igjen innta normal størrelse og funksjon. Betennelsesdempende medikamenter kan ha en effekt og spesielt i den akutte fasen, men ved langvarige plager har medisiner minimal effekt.

Andre overbelastede strukturer som sener kan være skadet og hovne. Da vil resultatet bli at slimposen klemmes mellom senen og andre strukturer i kroppen. Vi på Fokusklinikken vil undersøke alle strukturer i det aktuelle området. Ut fra undersøkelsen vil vi enten starte behandling eller gir veiledning for å roe ned bursitten. Trening er en avgjørende del av behandlingen også for pasienter med bursitt. Manglende funksjon og koordinasjon gjør at plagene raskt vil komme tilbake igjen uten at rett trening har korrigert dette. Du vil kunne få treningsveiledning på Fokusklinikken.

I noen tilfeller er det behov for henvisning til MR eller ultralyd for å stille rett diagnose. Det vil også i noen få tilfeller være behov for henvisning til ultralydveiledet kortisoninjeksjon eller det å kirurgisk fjerne selve bursaen. Ved disse tilfelle vil vi på Fokusklinikken kunne henvise deg direkte til de rette instansene.

Ofte kan det kreve flere behandlingsformer for å oppnå ønsket resultat. Om nødvendig henviser vi deg videre til andre klinikker, sykehus og/eller bildeundersøkelse (røntgen/CT/MR/ultralyd).

Har du spørsmål om slimposebetennelse? Fyll ut skjema, så svarer vi deg raskt. Du kan også ringe oss på +47 22658888