Bekkenplager

Bekkenet består av en ring av ben som danner basen for ryggraden din. Bekkenplager er smerter foran og/eller bak på bekkenet som også kan påvirke andre omkringliggende områder som hofter og lår.

Bekkenplager er smerter foran og/eller bak på bekkenet

Bekkenets 3 ledd jobber sammen og har normalt litt bevegelse seg imellom. Bekkenplager oppstår når disse leddene beveger seg ujevnt, som kan lede til at bekkenet blir mindre stabilt og dermed smertefullt. Menn og kvinner i alle aldre kan få en følelse av bekkenlåsning.

Når man er gravid vil den ekstra vekten og størrelsen på babyen som vokser i magen gi ytterligere endringer i hvordan man bruker kroppen som igjen vil øke belastningen på bekkenet. I tillegg frigjøres det hormoner som gjør leddbåndene i bekkenet mer elastiske, og for noen skaper dette smerte da bekkenet blir mer bevegelig. Bekkenplager i svangerskap er vanlig og rammer 1 av 5 gravide kvinner. Typiske symptomer er smerter i gange, trappegange, stående stilling på ett ben og når du snur deg i sengen. Tidlig diagnostisering og behandling kan redusere plagene dine. Behandling er trygt i alle stadier av svangerskapet og i etterkant.

På Fokusklinikken vil vi prøve å finne ut av hva som er årsaken til bekkenplagene dine. Dette gjøres gjennom en grundig samtale og undersøkelse. Sammen kommer man deretter frem til en behandlingsplan. Vi vil råde deg til anbefalt aktivitet og eventuelt hva du bør unngå. Du vil kunne få instruksjon i konkrete øvelser som kan minske smerter, øke styrke og stabilitet omkring bekkenet og ikke minst bedre bevegelsesomfanget ditt. Ved svangerskap vil du få tips til gode hvilestillinger, som er en sentral del av behandlingen av slike plager. I tillegg kan vi tilby behandling av muskler og ledd gjennom kiropraktor, fysioterapeut, osteopat eller massør.

Trygghetsgaranti:

Ref: The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists

Har du spørsmål om bekkenplager? Fyll ut skjema, så svarer vi deg raskt. Du kan også ringe oss på +47 22658888