Hva behandler massøren?

Massasje brukes til behandling av muskulær stivhet og ubehag. Typiske plager er PC-relaterte smerter som musearm og stiv nakke, beinhinnebetennelse, spenningshodepine og muskulære ryggsmerter.

Vi holder til på Vinderen og Økern i Oslo

Hos Fokusklinikken jobber massørene tett med kiropraktor og fysioterapeut, for å kunne tilby deg den beste behandlingen. Med en slik tverrfaglig kompetanse, kan massasje kombineres med andre behandlingsmetoder.

Se våre priser på massasje.

Typiske plager

• Musearm
  • Stiv nakke/ skuldre
  • Frozen shoulder
  • Tennisalbue
  • Carpal-tunnel syndrom
  • Beinhinnebetennelse
  • Spenningshodepine
  • Compartment syndrom
  • Skoliose
  • Muskulære ryggsmerter
  • Pectoralis minor syndrom

Hva gjør massøren?

• Klassisk massasje: Utøves ved massering og strekking av muskler. Dette påvirker blod- og lymfesirkulasjonen, øker hormonproduksjonen og -utskillelsen og gjør musklene smidigere og mer elastiske.
  • Avslapningsmassasje: Er en massasjeform som har sitt utspring fra den tradisjonelle klassiske massasjen. Avslapningsmassasjen legger vekt på avspenning i form av myke og lette grep. Her skal man kun slappe av og nyte massasjen.
  • Idrettsmassasje: Er en massasjeform som myker opp friske eller tidligere skadede områder som preges av spente og ømme muskler. Idrettsmassasje er ofte benyttet av de som ønsker og tåler en dypere massasje, og ofte før eller etter man skal gjennom en stor fysisk påkjenning. Dette gjøres for å kunne prestere maksimalt, redusere restitusjonstid og minske verk i muskulaturen. Ved idrettsmassasje brukes de samme grepene som ved den tradisjonelle klassiske massasjen, men det legges mer trykk på grepene og rytmen er raskere.

Fakta om massasje

Massasje regnes som en av de eldste behandlingsformer, og har kilder i alle fall 3000 år tilbake i tid. Det finnes i alt mer enn 80 ulike massasjeformer, men vi beskriver her i hovedsak såkalt ”klassisk massasje” som har europeiske røtter.

Massasje er en manuell teknikk der en kombinasjon av trykk og tøyning, bearbeider huden og muskelvevet. Hender, albue og underarm benyttes i behandlingen. Muskeltøyning påvirker muskelspenningen, elastisiteten og bevegelsesevnen i musklene som indirekte påvirker leddenes bevegelser.

Ulike behandlingsteknikker (Effleurage, Petrissage og Tapotement) vektlegges ut fra hva man vil behandle, og med hensyn til hvorvidt man ønsker en stimulerende eller avslappende effekt. Medisinsk sett regnes massasje som en sikker behandlingsform, men det kan likevel være fysiologiske og psykologiske forhold man bør være bevisst på dersom man benytter seg av regelmessig behandling over tid.

Alle våre massører er medlem av Norges Massasjeforbund (NMF).

Her finner du oss

Fokusklinikken holder til på Vinderen vest i Oslo og Økern øst i Oslo. Vi holder åpent hver ukedag, med utvidet åpningstid enkelte dager. Se her for veibeskrivelse, kontaktinfo og åpningstider.

Nærområder til Fokusklinikken Økern: Løren, Helsfyr og Alnabru
Nærområder til Fokusklinikken Vinderen: Slemdal, Holmenkollen, Ullevål, Røa og Majorstuen