Hva behandler kiropraktoren?

Kiropraktikk er brukt til å behandle blant annet rygg- og nakkesmerter, hodepine og migrene, albue- og håndleddsmerter, samt ulike plager hos gravide.

Vi holder til på Vinderen og Økern i Oslo

Kiropraktikk omfatter diagnostikk, behandling og forebyggelse av lidelser i muskel-, nerve- og skjelettsystemet. Kiropraktikk som behandlingsmetode har som hovedmålsetting å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem når feilfunksjoner har oppstått. Våre kiropraktorer jobber tett med fysioterapeut og massør, for å kunne tilby deg den beste behandlingen.

Se våre priser på kiropraktor.

Typiske plager

• Migrene
  • Svimmelhet
  • Albue- og håndleddsmerter
  • Plager hos gravide
  • Hofte-, kne- og ankelplager
  • Barn med muskel- og skjelettplager

Hva gjør kiropraktoren?

• Henviser til røntgen, CT, MR og andre undersøkelser ved behov
  • Gir kiropraktisk behandling. Dette kan være manipulasjon, bløtvevsbehandling, traksjon, tøyninger, ergonomi, øvelser og rådgivning.
  • Kommer med forslag til behandlingstiltak
  • Henviser til annet helsepersonell om nødvendig
  • Gir informasjon, råd og veiledning for å mestre og forebygge plager
  • Kan gi sykmelding, og eventuelt henvise til spesialist.

Fakta om kiropraktikk

Offentlig godkjenning (autorisasjon) av kiropraktorer ble vedtatt av Stortinget i 1988 og kiropraktor er en beskyttet tittel med status som primærkontakt med selvstendig behandler- og diagnoseansvar innen sitt virkeområde på linje med leger, tannleger og psykologer innen sine respektive fagområder.

Norske myndigheter legger til grunn for sin godkjenningspraksis at kiropraktorer som får autorisasjon med hjemmel i Helsepersonellovens § 48.3.ledd må ha utdanning etter de standarder som er fastsatt av European Council on Chiropractic Education (ECCE). I tillegg til å ha gjennomført anerkjent utdanning kreves det at kiropraktorer har gjennomført 12 måneders turnustjeneste for å oppnå autorisasjon.

I 2009 ble det vedtatt ny lovgivning hvor kiropraktorens rettigheter er utvidet til å kunne sykmelde inntil 12 uker, og som tidligere også kunne henvise til spesialisthelsetjeneste og fysioterapi.

Alle våre kiropraktorer er medlem av Norsk Kiropraktorforening (NKF).

Her finner du oss

Fokusklinikken holder til på Vinderen vest i Oslo og Økern øst i Oslo. Vi holder åpent hver ukedag, med utvidet åpningstid enkelte dager. Se her for veibeskrivelse, kontaktinfo og åpningstider.

Nærområder til Fokusklinikken Økern: Løren, Helsfyr og Alnabru
Nærområder til Fokusklinikken Vinderen: Slemdal, Holmenkollen, Ullevål, Røa og Majorstuen

Film om kiropraktisk leddkorreksjon: