Senebetennelse i arm

Begrepet «senebetennelse» har egentlig gått ut på dato. Istedenfor senebetennelse bør man heller bruke begrepet tendinopati.

Istedenfor senebetennelse bør man heller bruke begrepet tendinopati.

En mer riktig betegnelse på senebetennelse er tendinopati, eller senesmerte. Vi skiller mellom to typer tendinopati: tendinose og tendinitt.

I rundt 95 prosent av tilfellene er tendinose riktig betegnelse. Her snakker vi om en belastningsskade som kan gi langvarige smerter. Tendinose kjennetegnes hovedsakelig av degenerative/slitasje seneforandringer.

Tendinitt omfatter tilstander ved akutt overbelastning utover senens toleranse. Denne smerten oppstår ved en akutt skade ved for eksempel trening eller et fall.

Typiske tendinose diagnoser er tennis albue eller golf albue, men alle sener i armen kan få tendinoseforandringer og gi smerter.

Korrekt diagnose er viktig for effektiv behandling. Det er derfor svært viktig å skille mellom tendinitt og tendinose. Dette fordi effektiv behandling av de ulike tilstandene oftest er fundamentalt forskjellige.

Betennelsesdempende medikamenter, som f.eks Voltaren eller Ibuprofen, har liten eller ingen effekt på tendinosetilstander. I verste fall kan betennelsedempende medikamenter føre til en forverring av tilstanden.

På Fokusklinikken vil vi undersøke for å finne årsaken til senesmertene. Ved å endre årsaken vil man forhåpentligvis oppleve symptomlindring.

Fysikalsk behandling og treningsøvelser er å foretrekke fremfor medisiner. På Fokusklinikken vil vi undersøke deg grundig og finne ut hvilke strukturer som er berørt, og dermed hvilken behandling og øvelser som er riktig for deg.

Klikk her for å lese mer om resultatene fra vår store tilfredsundersøkelse.

Har du spørsmål om senebetennelse i arm? Fyll ut skjema, så svarer vi deg raskt. Du kan også ringe oss på +47 22658888