Tennisalbue - musearm

Tennisalbue, eller musearm, kalles på fagspråket tendinopati. Ved musarm sitter smertene på utsiden av albuen. Årsaken er som oftest en tendinoseforandring.

Tennisalbue, eller musearm, kalles på fagspråket tendinopati.

Musearm /tennisalbue skyldes oftest ensformig og langvarig belastning av de musklene som beveger håndleddet og albueleddet. Resultatet blir slitasje av senefestet. Typiske ensidige belastninger er bruk av tastatur og mus, bruk av ulike arbeidsredskap i samme bevegelsesbane over lang tid, samt arbeid ved samlebånd og produksjonslinjer med høye krav til effektivitet.

Symptomer på musearm/tennisalbue kan være;

• brennende følelse, svie, prikking, oppfattelse av knivstikk

• verkende smerter på yttersiden av albuen

• nedsatt bevegelighet i armen

• nedsatt styrke

• stråling ned i underarmen eller opp i overarmen

• smerter helt ut i fingrene ved små oppgaver, som f.eks å løfte en kaffekopp.

• økte smerter ved utførelse av de oppgavene som er årsaken til plagene

Da musearm/tennisalbue er en tendinopati kan man her lese mer om tendinopatier.

Les også den informative artikkelen: “Senebetennelse: Den beste behandlingen”, der vår fysioterapeut Ane Selseth er medforfatter.

Har du spørsmål om tennisalbue? Fyll ut skjema, så svarer vi deg raskt. Du kan også ringe oss på +47 22658888