Slyngetrening fikk Dagfrid (60) tilbake på ski

Dagfrid (60) trener med slynger ca én gang i uken. FOTO: Fokusklinikken

Dagfrid (60) trener med slynger ca én gang i uken. FOTO: Fokusklinikken

- En utrolig måte å trene på. Jeg elsker det.

Dagfrid Birketveit (60) er en aktiv dame og har alltid vært det. Hun har alltid gått mye på ski, og kan se tilbake på skimaraton og Birkebeinerrennet. Men for to år siden sa det stopp. Det var vondt i hoften og korsryggen. Så vondt at hun ikke klarte å gå oppreist. Det låste seg, og endte med prolaps.

- Folk rundt meg skjønte ikke hvordan jeg kunne få det, jeg som alltid har vært så aktiv, sier Birketveit som selv ikke vet sikkert hva som er årsaken.

Ble sykemeldt

60-åringen har alltid gått litt skeivt. Kanskje det har startet med feilbelastning, kanskje det er medfødt. Alt blir bare gjetning.

-  Jeg har kjent smerter, men bare oversett det og tatt smertestillende. Men da jeg ikke klarte å gå på ski lenger, skjønte jeg at noe var galt.

Birketveit fikk anbefalt kiropraktor hos Fokusklinikken, hvor det ble påvist for stram piriformis-muskel (en muskel som sitter dypt i seteregionen). Hun ble sykemeldt i en periode og hadde mye vondt. Behandlingen hos kiropraktor hjalp, men det ble aldri helt bra.

Dagfrid har fått mye hjelå av fysioterapeut Ina S. Haugen.

Dagfrid har fått mye hjelå av fysioterapeut Ina S. Haugen.

Etter mye trening beveger Dagfrid (60) seg mye bedre.

Etter mye trening beveger Dagfrid (60) seg mye bedre.

Gikk helt feil

Dagfrid ble tatt inn til Ina S. Haugen, fysioterapeut og ansvarlig for treningsopplegget på Fokusklinikken. Haugen tok henne opp på en tredemølle og så fort problemene.

- Jeg så det på hele gangmønsteret hennes. Hun haltet og gikk skjevt, forteller Haugen.

Fysioterapeuten fikk 60-åringen med på slyngetrening, med fokus på å trene opp muskulaturen i nedre del av ryggen. Både store overfladiske muskler som sete- og ryggstrekkere, og de dypere, mindre musklene som kan være vanskeligere å få tak i.

- Etter mye trening og god innsats fra Dagfrid så vi stor forskjell på bevegelsene hennes. Nå går hun mye bedre, forteller Ina.

Elsker å trene i slynge

Dagfrid ble med på Fokusklinikkens kurs i slyngetrening, noe hun synes var utfordrende.

- Det var en helt ny treningsform for meg. Det var tungt og jeg slet med å få hodet og kroppen til å samarbeide. Jeg fullførte to kurs, altså seksten økter, før jeg fikk det bra til. Det krever god veiledning, det skal så lite til før man gjør det feil, forteller hun.

Nå elsker 60-åringen slyngetrening. Det er trening uten ekstra vekter, man bruker kun sin egen kroppsvekt som utfordres i slynger som henger fra taket, og det er effektivt.

- Jeg fikk nøye oppfølging av Ina, hun var streng under gruppetimene. Vi fikk god veiledning og mulighet til å trene uten å bli observert hele tiden. Det var et utrolig bra opplegg. Jeg kjøpte også slynge til å trene hjemme med de øvelsene jeg ble anbefalt.

Nok med én gang i uken

Det betalte seg. Dagfrid er ferdig med fast behandling hos Fokusklinikken og har fått livsgnisten tilbake. Nå gjør hun øvelsene en gang i uken hjemme i egen slynge, samtidig som hun kan gå på ski så mye hun vil og jobbe i hagen - uten å kjenne kniver som stikker i ryggen.

- I to år kunne jeg ikke gjøre stort, jeg hadde så vondt i ryggen. Nå kjenner jeg kroppen min mye bedre. Jeg blir bare sterkere og sterkere og har fått bedre balanse. Det er gøy å holde på.

- Og det er jo ryggen som skal bære hele kroppen. Nå har jeg lært hvor viktig det er å være sterk i disse musklene, legger hun til.

Mer og mer populært

Hos Fokusklinikken har dette treningstilbudet bare blitt mer og mer populært. Det er en god og effektiv treningsform for ryggen, som enkelt kan tilpasses nivå og ferdigheter.

En av fordelene med slik trening er at man aktiviserer støttemuskulaturen, samtidig som man får samspill mellom flere muskler. Noe som fort utelates om man trener en og en muskelgruppe med vekter.

- Slyngetrening er en treningsform vi ser veldig stor effekt av hos våre pasienter. Det er i tillegg øvelser pasientene kan fortsette med på egenhånd når de blir trygge på dem, forteller Haugen.

Slyngetrening også en treningsform for dem som ønsker å bli sterkere og forbedre holdningen, noe som er bra om man vil unngå ryggplager senere i livet.

Les mer om vårt treningstilbud.

Flere artikler: