Etter tre uker med trening kunne Jan kaste krykkene

Jan Jacobsen p? Fokusklinikken

- Kneet mitt var dødsdømt.

Jan Jacobsen (45) kaller seg selv en stabeis og skryter hjelpen fra fysioterapeut Camilla Artmeyer opp i skyene. Uten denne kombinasjonen hadde han brukt protese på sitt venstre kne i dag.

- Jeg var hos flere eksperter. Ingen trodde jeg skulle klare å trene meg frisk, forteller 45-åringen.

Så ut som en 80-åring

Jacobsen er rammet av artrose (slitasje-gikt) og har slitt med et vondt kne siden han var tenåring. Da han røk korsbåndet sommeren 2014 så det ikke særlig lyst ut. Etter tre måneder med krykker og besøk hos spesialister ble han henvist til Fokusklinikken av fastlegen.

- Jan så ut som en 80-åring da han kom inn døren min. Jeg har aldri sett et så ødelagt kne. Det var verken menisk, leddbånd eller korsbånd igjen, kneet var rett og slett kun bein mot bein, sier Artmeyer.

- Og det var ikke bare kneet som var vondt. Ryggen og hoftene var også påvirket av kneproblemene på grunn av feilbelastning over lang tid, legger fysioterapeuten til.

Jan (45) har fått mye veiledning av fysioterapeut Camilla Artmeyer.

Jan (45) har fått mye veiledning av fysioterapeut Camilla Artmeyer.

Hard innsats

Jacobsen hadde mye vondt. Han var avhengig av krykker, og endte med 100 prosent sykemelding fra Handelshøyskolen BI. Men dødsdommen av kneet ga ham ekstra motivasjon. Han skulle trene seg frisk.

- Camilla viste meg hva jeg måtte gjøre. Hun lærte meg riktige øvelser og fulgte meg tett opp. Jeg satte i gang, og trente halvannen time både morgen og kveld. Det var hardt arbeid, forteller Jacobsen.

Den harde innsatsen betalte seg fort. Allerede etter tre uker kunne Jan kaste krykkene.

- Han kom til meg første gang i oktober 2014. Allerede i desember estimerte Jan 70 prosent bedring og begynte å jobbe 20 prosent. Det er helt utrolig, skryter Artmeyer.

Sansemotorisk trening

Treningen til Jacobsen har vært fokusert på både hofte, ankler og kne. Mye tid har gått til balansetrening og såkalt sansemotorisk trening.

- Vi har trent opp støttemuskulatur og jobbet med leddnær muskulatur. Jan har trent mye innenfor smertegrense, med gode gamle øvelser som utfall og knebøy, sammen med sykkel og balansebrett, forklarer Artmeyer.

Jan har vært hos Fokusklinikken jevnlig, på det meste flere ganger i uken. Da er han inne en halvtime og gjør øvelser med Artmeyer, sammen med en del prating og kartlegging. I tillegg har han fått lokalbehandling av muskulatur- triggerpunktbehandling med nåler, og fått tapet kneet med kinesiotape.

Ny livskvalitet

Artmeyer forteller hvor gøy det er å se forandringen til Jan. Ikke bare er kneet bedre, humøret er forandret, vekten er redusert og muskelmassen er økende.

- Jeg er forandret. Jeg satt jo stille i tre måneder. Nå kan jeg være med barna mine på fotballtrening. Jeg har gått ned 17 kilo, bekrefter Jacobsen.

Camilla er enig:

- Jeg merker forskjell i humøret på Jan nå og da han startet hos meg.

Tilbake i jobb

En av målsetningene til Jan var å komme tilbake 100 prosent i jobb. Fra å være 100 prosent sykemeldt i fjor sommer, nådde han målet sitt etter sommeren i år.

- Jeg er 45 år. Jeg skal ikke være en kandidat for proteseoperasjon. Men jeg hadde ikke greid å komme hit jeg er i dag uten fastlegen min og Camilla hos Fokusklinikken. Pluss min egen stahet, sier Jacobsen.

- Men jeg er ikke i mål enda. Jeg må holde kneet ved like med trening.

Hva er artrose?

Artrose (slitasje-gikt) er en sykdom som rammer ledd i kroppen. Hyppigst rammes knærne, hoftene, hendene og ryggraden. Brusken i leddet blir gradvis slitt ned og kan forsvinne helt. Leddbrusk er en forutsetning for at et ledd skal kunne beveges normalt og smertefritt.

- Det finnes ingen kur for artrose, men det finnes behandling som kan redusere smertene og ubehaget den forårsaker, forklarer Artmeyer.

En godt dokumentert behandlingsform er fysioterapiveiledet øvelsesbehandling med vekt på styrke- og sansemotorisk trening (samspillet mellom sansene og bevegelsene våre) rundt det affiserte leddet. Dette er med på å bedre de biomekaniske forholdene (bevegelsene) i kneet og dermed med på å redusere smerter. Er du overvektig er det viktig å forsøke å gå ned i vekt.

Vil du vite mer om kneproblemer eller andre skjelett- og muskelplager? Ta kontakt.


Flere artikler: