Benhinnebetennelse / Shin Splints

Benhinnebetennelse er en vanlig årsak til smerter på fremsiden av leggen.

Benhinnebetennelse

Tilstanden skyldes som regel ensidig, gjentagende belastning av muskel, senefestet og bindevevshinnen langs forsiden av leggbenet. Dette kan være ved for eksempel hyppig jogging eller langdistanseløp. Årsaken til smerte skyldes drag på leggbeinet som igjen fører til at det blir for trang for muskulaturen på fremsiden av leggen. Man vil få murrende smerter etter harde belastninger og senere også i hvile er vanlige symptomer.
Medvirkende årsaker og risikofaktorer kan være: 1: overpronasjon, 2: korte og stive leggmuskler, 3: nedsatt bevegelighet i ankelen, 4: løping og hopping på hardt underlag over lengre tid, 5: overvekt og 6: dårlig skotøy.

På Fokusklinikken vil pasienten få en grundig undersøkelse for at korrekt diagnose kan stilles og rett behandling kan igangsettes. I sjeldne tilfelle kan man konstatere brudd i leggbenet. Pasienten blir da henvist til røntgenundersøkelse. Vanligvis holder det med fysioterapeutisk tilpasset trening, korreksjon av eventuelle feilinnstillinger i ben samt hvile og avlasting. Pasienten må unngå å løpe på hardt underlag. Bruk sko og såler som gir god tilpasset støtte. Tren variert. Hos fokusklinikken kan du få tilpassede innleggs såler - Formthotics – eller i mer kompliserte tilfelle bli henvist til ortopeditekniker.

Ved langvarige symptomer kan trykkbølge behandling forsøkes.

Trygghetsgaranti:

Flere diagnoser